Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Szorongó kicsik – 2. rész

Érdekességek2018. február 17.

Mikor „normális” még a szorongás és mikor kóros: És mit tehet az ijedt szülő, ha szorongani látja a gyerekét?

Még normális, már kóros

Felnőttkorban, a diagnózis felállításakor nagyon fontos komponens az, hogy az adott személy mennyire képes a saját normális életvitelét folytatni, igazgatni a tünet megjelenése mellett (önállóan élni, dolgozni stb.), illetve mennyire érzi a tünetet problémának, mennyire szenved, mennyire jelenik meg a „szenvedésnyomás”.

A kisgyerekeknél ez nehéz, még akár az iskoláskor elején is, mert nem igazán beszélhetünk arról, hogy mennyire zavarja ez őt, hiszen sok esetben teljesen jól megvannak egy tünettel. Persze magával a szorongás érzésével nem, de a tünet a szorongás szubjektív élményének a csökkentésére van, így az akár megnyugtató is lehet (elkerülni valamit, vagy egy bizonyos ruhát hordani, mert az szupererőt rejt). Így sokkal fontosabb mérce a normalitás eldöntésére, hogy a felnőttek számára ez mennyire elviselhető, mennyire szenvednek tőle. Ebbe beletartoznak a szülők, a család vagy a nevelők, pedagógusok.

Itt fontosnak tartom elmondani, hogy összességében is fontos nézni a gyermek környezetét, és hogy a tünet milyen hatással van rá, mert lehet, hogy egy tünet pl. nem zavarja a szülőket (túlzott félénkség kortárs közösségben), de az iskolában hátrány, akkor azért érdemes foglalkozni vele. Azonban észre lehet venni, hogy ez a komponens elég szubjektív, emiatt nagy egyéni különbségek alakulhatnak ki: egy elfogadóbb szülő/pedagógus lehet, hogy tovább próbálkozik, nyitottabb a gyerekre, a különcségeire, és több ötlettel próbálkozik, esetleg több ideje van kivárni egy adott reakciót, vagy elfogadóbb a mássággal, míg egy fáradt és leterhelt, stresszes szülő sokkal hamarabb problémának él meg egy kevésbé problematikus tünetet.


Hasznos lehet szakemberhez fordulni pusztán azért, ha zavaró a környezet számára, ha mást nem, legalább iránymutatást ad, hogy ez a normalitáson belül van-e, illetve hogy segítse a szülőt, hogy elviselje a helyzetet, vagy tanácsadással kísérje a változtatást.

Az is fontos elem lehet a normalitás eldöntésére, hogy a gyereknek mennyire lesz hátránya a jelen levő tünetből, vagyis jár-e valamilyen következménnyel (pl. másodlagos problémák, mint kiközösítés, elmagányosodás stb.), vagy a személyiségfejlődését megakasztja-e.

Miért ijednek meg a szülők?

Az utóbbi években az a tapasztalatom, hogy a szülők nagyon meg tudnak ijedni, ha egy óvodás vagy kisiskolás korú gyermeknél valamilyen szorongásos tünet egyfajta rugalmatlan viselkedésben jelenik meg: valamilyen étel elutasítása, vagy csak egy bizonyos tárgy jelenlétében való alvás, távozás, szeparáció, vagy bizonyos felnőttek kerülése, nem köszönés stb. Emögött sokszor annak a félelmét hallom ki – általában kimondatlanul –, hogy a gyermek nem autista-e (vagyis az autizmus a spektrumzavar valamely szegmensébe tartozik-e). Sokan beszélnek erről a diagnózisról, de általában nem a szakemberek véleményét hallgatják meg, és félinformációk révén téves félelmeket gerjesztenek. Ugyanis az autizmus egyik tünete lehet, hogy a gyerek az új dolgokat nehezen kezeli. Sok szokása van, amiből nem enged: ugyanaz a ruha, ugyanaz az útvonal stb., de ezek az óvodásokra amúgy is igazak lehetnek. Az autizmusnál több más tünetnek kell együtt lennie ahhoz, hogy diagnózist lehessen felállítani. Az autizmus hátterében más motívum áll. Az óvodásoknak a legtöbb esetben bizonytalanságot, félelmet, szorongást okoz valami, amit kivetítenek az ismeretlenre vagy egy személyre, tárgyra. Így az ismert, biztos dolgok fogják megnyugtatni, ezáltal kissé erőteljesebb ragaszkodást mutatva akár a furcsább dolgokhoz is. de ez nem az autizmus ismérve.

Mit tehet a szülő?

Ha a gyerek ragaszkodása bizonyos dolgokhoz nem átfogó és sok területen megjelenő, azokat érdemes tiszteletben tartani (ha lehetséges), mivel ez nemcsak egy „gyerekkori nyavalya”, hanem ez ad biztonságot, kellemes érzést a gyermeknek. Így ha pusztán egy-két olyan étel van, amelyet kerülni kell, vagy azért van több ruhadarab, amit hajlandó hordani, akkor el kell viselni ezeket a szokásait. Ezenkívül fontos komponens az idő is, vagyis hogy mennyire látható benne változás, mennyi ideig áll fenn, mennyire lehet szépen, lassan, finoman belecsempészni külső tényezőket. Ugyanis a hosszan fennálló probléma megér egy kérdést egy szakembertől. Rövid ideig való fennállás alatt azért több hónapot is érthetünk, és a kis változtatások is néha lassan illeszthetők be a gyermek elképzeléseibe.

Fontos kihangsúlyoznom, hogy az apróbb változtatások alatt nem kényszerítést értek. Se nem megfélemlítést. Mindkettőnek nagyon negatív hatásai lehetnek. Ezekkel csak a szorongást erősíti a szülő, és esetleg egy normális, magától elmúló szorongásból patológiás, terápiát igénylő szorongást formál. Így fordulhat elő, hogy az adott területhez, ételhez, személyhez még inkább a negatív érzések, félelem fog kapcsolódni. Még az is előfordulhat, hogy a kényszerítővel való kapcsolata, bizalma is megtörik, ami ha anya-apa személye, akkor akár általánosabb szinten is megjelenhet. Így általánosan egyfajta bizalmatlansággal közeledhet a gyerek a felnőttek, az emberek felé.

Ez nem azt jelenti, hogy nem szabad beszélgetni a félelmekről, vagy alternatívákat felajánlani. Ez nagyon is fontos, csak a megfelelő idő, megfelelő mennyiség és megfelelő forma a kulcs. Ezt pedig a gyerek reakciójáról lehet tudni, hogy eltalálták-e, nyitott-e a változtatásra. Így fel lehet ajánlani, meg lehet kínálni, meg lehet mutatni új dolgokat, csak mindez fokozatosan, a gyerek tempójában történjen. Így lehet szép lassan bátorítani, alkut kötni. Mindeközben fontos, hogy legyen alternatíva, ami biztonságot ad a gyermeknek, vagyis ha ő megküzd a félelmével egy falat céklával szemben, vagy a szomszéd kutya mellett való elhaladásban, akkor közben legyen ott a szülő, aki bátorítja, és a hős királyfit vagy a bátor harcost látja meg benne, nem pedig a hisztis, problémás gyereket, aki végre azt csinálja, amit egy normális ilyen korú gyermeknek csinálnia kell.

Standovár Sára
pszichológus
interaktív gyermekterapeuta


forrás: Bébik.hu
hírek, aktualitások

A diabétesz

2025. december 08.

A munkahely is lehet gyógyító közeg

Magyarországon a cukorbetegség komoly népegészségügyi kihívás: statisztikák szerint 2025-ben a lakosság már mintegy tizede él diabétesszel hazánkban, és a fel nem ismert esetek aránya is magas. A november 14-i Diabétesz Világnap idei témája a „Cukorbetegség és a munkahely”, amely arra hívja fel a figyelmet, hogy a munka világa alapvetően befolyásolja a diabétesszel élők mindennapjait és jóllétét. Ebből az alkalomból a Budai Egészségközpont diabetológus szakorvosa gyakorlati tanácsokkal segít a munkavállalóknak és a munkáltatóknak egyaránt.

A munkahelyi jóllét tétje

A KSH adatai alapján már több mint 1,1 millió cukorbeteg van Magyarországon, akiknek a túlnyomó többsége 2-es típusú diabéteszes. Az azonosítatlan esetek aránya is magas, körülbelül 17 százalék – vagyis több százezren lehetnek, akik még nem tudnak a betegségükről. Riasztó, hogy a 18 év alattiak körében is folyamatosan nő az esetek száma.

A 2025-ös Diabétesz Világnap fókuszában a munkahelyi jóllét áll, hiszen a világon több millió munkaképes korú cukorbeteg él, akik nemritkán előítéletekkel, diszkriminációval, vagy akár kirekesztéssel is szembesülnek a munkahelyeken. A Nemzetközi Diabétesz Szövetség adatai szerint négyből három érintett tapasztalt már szorongást, depressziót vagy más mentális problémát a cukorbetegsége miatt. A kampány célja tehát, hogy rávilágítson: a cukorbetegséggel élők számára szó szerint létfontosságú a támogató, elfogadó munkahelyi környezet kialakítása, testi és lelki egészségük, és ezáltal életminőségük javítása.

Szeretet – Miért fontos, hogy kimutassuk az érzelmeinket?

2025. december 08.

Sokan azt gondolják, a szeretet magától értetődő: ha érezzük, a másik is tudja. A valóság azonban az, hogy a szeretet csak akkor tud életre kelni, ha láthatóvá tesszük – állítja a Mindwell Pszichológiai Központ szakértője, Budavári Eszter pszichológus.

„A szeretet önmagában nem elég ahhoz, hogy a kapcsolat biztonságos és megerősítő legyen. A másik csak akkor éli meg a szeretetünket, ha mi is kifejezzük, szavakkal, gesztusokkal, figyelemmel. A látható szeretet nemcsak a másiknak ad visszajelzést, hanem nekünk is segít mélyebben kapcsolódni” – mondja Budavári Eszter.

A szeretet nem csupán érzés, hanem kommunikáció

Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy mennyire eltérhet, hogy ki mit tekint „szeretetkimutatásnak”. Valakinek egy őszinte ölelés, másnak egy kedves üzenet vagy egy közösen eltöltött este jelent sokat.

„A szeretet akkor válik kézzelfoghatóvá, ha cselekedetekben is megjelenik. Az, hogy figyelünk egymásra, segítünk, kifejezzük a hálánkat, ezek a hétköznapi apróságok adják a kapcsolat lelki biztonságát. Ha ezek elmaradnak, a szeretet érzése fokozatosan láthatatlanná válik, és az érzelmi közelség meginoghat” – mondja a Mindwell szakértője.

A pszichológus szerint a szeretet kimutatásának hiánya nem feltétlenül közömbösségből fakad. Gyakran a neveltetés, a családi minták vagy korábbi sérülések miatt alakultak ki belső gátak, amelyek miatt sokan félnek a sebezhetőségtől. „Sokan tanulták meg gyerekként, hogy az érzelmek kimutatása gyengeség. Mások attól tartanak, hogy ha kimutatják, mit éreznek, csalódás éri őket. Ezeket a mintákat azonban tudatos önismereti munkával fel lehet oldani.”

Negatív gondolatok

2025. december 07.

Milyen hatásai vannak és mit tehetünk ellenük?

Érdekes, hogy ami napok, hetek óta ekkora hatással volt ránk, aminek ekkora ereje volt felettünk, hirtelen hatását veszti. Miért?

Gyakori élményem a szeretteimmel beszélgetve a következő. Megosztunk a másikkal egy negatív gondolatot, ami rossz hatással volt már ránk egy ideje. Mondjuk, nyomasztott, megijesztett vagy szorongással, aggodalommal töltött el minket. Még a másik fél nem is reagált erre semmit, ám mi, amint kimondtuk ezt hangosan, máris másképp látjuk a gondolatot. Lehet, hogy ennek hangot is adunk. Néha még fel is nevetünk, „hogy gondolhattunk ekkora badarságot?” Ezzel a nevetéssel pedig távozik belőlünk az a feszültség is, amit eddig ez a gondolat okozott.

Mintha azzal, hogy kimondjuk, hatástalanítanánk a negatív (és irreális) gondolatainkat. Hirtelen képesek vagyunk meghallani, meglátni egy külső szemszögből ezt a gondolatot, és lehet, már átlátjuk, hogy nem is teljesen valószerű. De egészen annak hittük és láttuk, amíg csak a mi fejünkben volt ez a gondolat. Mintha a kimondás által könnyebben tudnánk a gondolatainkat a valósághoz mérni.

Néha lehet, hogy mi magunk még a kimondás után is épp annyira hihetőnek tartjuk azt a negatív gondolatot, ám a másik fél, a hallgató nem. Ezt kérdéseivel, visszajelzéseivel jelzi is – szándékosan vagy szándék nélkül –, hogy nem tartja valószínűnek, miszerint pl. egy félelmet keltő gondolatunk be fog igazolódni.

Ettől elgondolkodunk. Vajon lehet, hogy nem kéne hinni ennek a negatív gondolatnak? Lehet, hogy az nem a valóságot tükrözi?