Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Így tanítsuk meg a kicsiket ollóval bánni

Érdekességek2018. április 20.

Noha már a 3-4 évesek is elboldogulnak egy ollóval, ám ez nagy erőpróba lehet egy kisember számára. A biztos ollóhasználathoz szükséges készségek igazán 6 éves korra alakulnak ki, ehhez azonban szükséges a finommotoros képességek fejlesztése. A következőkben ehhez adunk hasznos tippeket Licsár Szilvia pedagógus segítségével.

Pixabay

Erősítsük a kézizmokat!

Ahhoz, hogy az ollót a kezünkben tartsuk és vágni tudjunk, a kéz- és az ujjizmainkat igazi erőpróbának vetjük alá. Érdemes ezért néhány feladat gyakorlásával erősíteni ezeket az izmokat, hogy az olló használata se jelentsen majd gondot.


Szükségünk lesz egy jó ollóra

Ollókat különböző méretben vásárolhatunk, mindig válasszunk a gyermek életkorának megfelelőt, amely pontosan illeszkedik a kezébe. A mozdulatok begyakorlásához jobb, ha az olló vége tompa, így elkerülhetjük a baleseteket. Az éle azonban mindenképp legyen a vágáshoz megfelelő, egy életlen olló vágás helyett csak tépi, szaggatja a papírt, így hiába a gyakorlás, a sikerélmény elmarad. Az olló választásánál az is lényeges szempont, hogy jobb-, vagy balkezes gyermek fogja-e használni. A speciális igényű gyerekeknek – ha a kézizomzata gyenge, vagy koordinációs probléma áll fenn – megint más típusú olló lesz megfelelő.

Két szabály, amit meg kell tanítanunk!

Mikor ollót adunk a gyerek kezébe, nagyon fontos, hogy megtanítsuk az eszköz biztonságos használatára. Az első és legfontosabb, hogy a gyerekek tudják, hogy az olló kizárólag vágásra való! Az olló nem megfelelő használatával könnyen balesetet okozhatnak maguknak vagy másnak, de ha erre nem figyelünk oda, a gyerek akár a mellette ülő hajába, pólójába is belevághat. Egyértelműen le kell tehát szögezni, hogy az olló nem játék.

A másik lényeges dolog, hogy az ollóval tilos a gyerekeknek közlekedni! Az ollót az asztalon tartjuk, át lehet adni a társunknak, de nem sétálunk a szobában vele. Ha mégis muszáj, akkor tanítsuk meg arra, hogy zárt állapotban, a hegyével lefelé tartva vigye magával.

A helyes fogás elsajátítása

Az olló használata felnőttként teljesen természetesnek tűnik, egy gyermeknek azonban meg kell tanulnia, hogy hová teszi az ujjait, merre dönti a csuklóját és hogyan mozgassa az ollót annak érdekében, hogy a vágás sikerüljön. A mozdulatok elsajátítását segíthetjük, ha leülünk vele gyakorolni. Ilyenkor inkább mellé üljünk és ne vele szemben, hogy a mozdulatainkat könnyebben lemásolja. Vágás közben hangosan mondjuk, hogy mit csinálunk, az is segíthet, ha képi elemekkel színesítjük a mondandónkat – a nyíló-záródó olló lehet például egy krokodil szája.

Gyakorlással az egyszerűbbtől a bonyolultabb mintákig

Ha a gyermek már biztosan használja az ollót, akkor hagyjunk neki időt a gyakorlásra. Először színes papírlapokat vágjon kisebb darabokra. A színes darabokból aztán remek mozaikképeket varázsolhat. Vághat csíkokat is a lapokból, ezekből karkötőt, vagy nyakláncot készíthet. Ha ezeket a mozdulatokat már begyakorolta, akkor jöhetnek a bonyolultabb minták, mint a kör vagy a négyzet kivágása. A fokozatos nehezítésnek köszönhetően a sikerélmény sem marad el, és a sok gyakorlás által idővel az egyre nehezedő alakzatokat is magabiztosan fogja körbevágni.


forrás: Bébik.hu
hírek, aktualitások

Döntések és választások: A kognitív disszonancia

2025. december 09.

Az embernek alapvető igénye, hogy magát egységes egésznek lássa és láttassa, hogy döntéseit, választásait eme egység logikus kimeneteleiként mutassa be önmagnak és a környezetének egyaránt. Azaz akkor érezzük magunkat jól, ha nézeteink és cselekedeteink összhangban vannak. Ezt azonban sokszor nehéz elérni, mindennapjaink gyakori élménye a disszonancia, annak a bizonyos kívánt összhangnak a hiánya.

A kognitív disszonancia elméletét Leon Festinger amerikai pszichológus alkotta meg még 1957-ben, alapja pedig az a gondolat, hogy ha valamilyen új tapasztalat vagy közvetett információ ellentmond addigi elképzeléseinknek vagy ismereteinknek, akkor egy belső feszültséget, disszonanciát élünk át. Mivel ez egy stresszes, szorongáskeltő állapot, természetes módon igyekszünk ezt a disszonanciát csökkenteni, redukálni.

A nézetek és tettek összhangjának hiánya származhat egzisztenciális érdekből, konfliktuskerülésből vagy utólagos önigazolásból, és ezek persze kombinálódhatnak is, például mikor nem mondunk ellent a főnökünknek, akkor sem ha nagyon nem értünk vele egyet. Itt jelen van az anyagi érdek, hisz szeretnénk prémiumot, a szimpla konfliktuskerülés és ezekkel persze már igazoltuk is a magunk számára, miért helyeseltünk egy nyilvánvaló ostobaságot.

A kognitív disszonancia jelentkezhet úgy, hogy eleve feszültséget érzünk érzelmeink, értékeink, elveink valamint aktuális tetteink között, de lehetséges az is, hogy a cselekvés pillanatában fennáll az összhang és döntéseinket utólagosan, tapasztalataink, újabb ismereteink nyomán kérdőjelezzük meg.

Jön a nátha

2025. december 09.

Egy év alatt minden felnőtt átlagosan háromszor-négyszer és minden gyermek hat vagy akár 12 alkalommal esik át náthán.

A nátha kockázata télen magasabb, mint nyáron, mert a levegő alacsony páratartalma miatt az orrnyálkahártya szárazabb, így könnyebb a bejutás a kórokozók számára. Ehhez hozzájárul még az, hogy a téli időszakban mindenki több időt tölt zárt térben, így szükségszerűen közelebb egymáshoz, és ezzel nagyobb a fertőzés veszélye. Ha a náthát okozó vírus az orrnyálkahártyán megtelepedett, ott szaporodni is kezd. A helyi kezelés legtöbbször orrspray-vel történik. A terápiás cél a szabad légzés fenntartása, valamint a váladékfelhalmozódás elkerülése.

Az orrspray helyes használata


Az adagolóspray-t első használat előtt hozza néhány alkalommal működésbe az orron kívül.
Az orrcseppes flakon cseppentőfeltétjét, illetve a gumiharangját összenyomva tartva húzza ki azt az orrnyílásból. Különben az orrváladék a pipettába vagy az adagolófejbe szívódik.
Alkalmazást követően a nyakat hajlítsa, a fejet forgassa, hogy megakadályozza az oldat garatba jutását.
Egyes permetezőrendszerek csak megfelelő testtartás esetén működnek, olvassa el a gyártói betegtájékoztatót.
A cseppentőfeltétet vagy az adagolófejet használat után tiszta kendővel törölje le.
Ügyeljen a lejárati időre.
Minden családtag külön üveget használjon.

A diabétesz

2025. december 08.

A munkahely is lehet gyógyító közeg

Magyarországon a cukorbetegség komoly népegészségügyi kihívás: statisztikák szerint 2025-ben a lakosság már mintegy tizede él diabétesszel hazánkban, és a fel nem ismert esetek aránya is magas. A november 14-i Diabétesz Világnap idei témája a „Cukorbetegség és a munkahely”, amely arra hívja fel a figyelmet, hogy a munka világa alapvetően befolyásolja a diabétesszel élők mindennapjait és jóllétét. Ebből az alkalomból a Budai Egészségközpont diabetológus szakorvosa gyakorlati tanácsokkal segít a munkavállalóknak és a munkáltatóknak egyaránt.

A munkahelyi jóllét tétje

A KSH adatai alapján már több mint 1,1 millió cukorbeteg van Magyarországon, akiknek a túlnyomó többsége 2-es típusú diabéteszes. Az azonosítatlan esetek aránya is magas, körülbelül 17 százalék – vagyis több százezren lehetnek, akik még nem tudnak a betegségükről. Riasztó, hogy a 18 év alattiak körében is folyamatosan nő az esetek száma.

A 2025-ös Diabétesz Világnap fókuszában a munkahelyi jóllét áll, hiszen a világon több millió munkaképes korú cukorbeteg él, akik nemritkán előítéletekkel, diszkriminációval, vagy akár kirekesztéssel is szembesülnek a munkahelyeken. A Nemzetközi Diabétesz Szövetség adatai szerint négyből három érintett tapasztalt már szorongást, depressziót vagy más mentális problémát a cukorbetegsége miatt. A kampány célja tehát, hogy rávilágítson: a cukorbetegséggel élők számára szó szerint létfontosságú a támogató, elfogadó munkahelyi környezet kialakítása, testi és lelki egészségük, és ezáltal életminőségük javítása.