Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Az igazán hatékony tanulás titka

Érdekességek2018. február 22.

Mi az amit Neked sem tanítottak meg az iskolákban? Nos, az az a módszer, amivel képes lennél bármit, könnyedén megtanulni. Eszközöket (jó esetben) kapsz a kezedbe, de olyan módszert, amivel ugyanolyan könnyedén tanulod meg a természettudományi összefüggéseket, a verseket, vagy épp’ a tigrisbukfencet, nem tanítanak sehol.  

Felmerül az a kérdés, hogy létezik-e egyaltálán ilyen „csodamódszer”, de mielőtt válaszolna erre a cikk nézzünk meg valamit: Miért van egyáltalán szükség arra, hogy képesek legyünk hatékonyan tanulni?
 
Ha belegondol az ember: akkor mi az amit lát a körülöttünk lévő világban? Azt, hogy - szinte - percről percre folyamtosan változik. Csak gondolj bele… Húsz évvel ezelőtt a Facebook még tervben sem volt, ma meg az emberek nagyrésze azon éli az életét. Harminc éve még az Internet is csak gyerekcipőben járt és - az ezzel kifejezetten foglalkozókon kívül -, senkinek semmit nem mondott a rendszer működése. Még a név, hogy Internet sem létezett. Ezzel szemben ma?!
 
Ha megnézzük az emberiség történetét miért van az, hogy a Homo sapiens (értelmes(?) ember) volt az ami több embertípus közül fenn tudott maradni az évezredek során, míg a többiek eltűntek a történelem sűllyesztőjében? A válasz roppant egyszerű. Képes volt alkalmazkodni a változó körülményekhez és képes volt a tapasztalatait hasznosítani később. Ennek egy kulcsa volt, képes volt tanulni.
 
A hatékony tanulás képessége a változásokhoz való alkalmazkodás titka. Aki, vagy ami erre nem képes, az bukásra vagy kihalásra van ítélve. Magyarul, ha hatékonyan tudsz tanulni, képes leszel alkalmazkodni a körülötted levő világ követelményrendszeréhez.

Az igazság az, hogy ez a képesség az ember saját, veleszületett képessége. Nincs ebben, (illetve nem lenne) semmi misztikum. Az ember születésétől rendelkezik a természetes tanulás képességével, csakhogy mire az iskolába kerül addigra kiölik belőle, és mint módszer elfelejtődik.
 
Helyette viszont telezsúfolják az ember agyát mindenféle olyan információval, amelyek jó részét soha nem fogja a mindennapi életben használni, de… De a tanulást mint olyat, meggyűlöltetik vele.


 
Holott láthatjuk azt; ahhoz, hogy különféle kihívásoknak meg tudjon feleni az életben az ember, szüksége van a folyamtos tanulásra, öképzésre. Egészen a halálig. Tanulástrénerként naponta találkozom azzal, hogy azok akik addig kínszenvedésnek élték meg a tanulást, - szinte - egyik napról a másikra remek szórakozásként, játékként használják azokat a módszereket amelyek a természetes tanulásra épülnek.
 
A recept nagyon egyszerű. A természetes tanulás módszerét bárki képes villámgyorsan elsajátítani, hiszen alapvetően velünk született készségekre épül. De miről beszélek?
 
A természetes tanulás három, nagyon egyszerű szakaszból épül fel:
 
⁃ Megfigyelés, megértés
⁃ Másolás
⁃ Megismétlés
 
Ha megfelelő módszerekkel figyeljük meg mindazt, amit el szeretnénk sajátítani, akkor felismerhetjük a dolgokban rejlő rendszert. Ez a rendszer fogja magával hozni a megértést, ami megmutatja, hogy mi, miért történik.
 
Ezt követően a lehető legpontosabban le kell másolni mindazt, amit el szeretnénk sajátítani és ezután már csak az ismétlés van hátra. Igazság szerint így tanultunk meg enni, járni, beszélni. Nézd meg, hogy mit csinál egy baba:
 
Figyel, vizsgálja  a világot, és amikor összeáll a kép a fejecskéjében, akkor megpróbálja lemásolni. Lehet, hogy nem sikerül azonnal, de ha valami hasonlót sikerül megvalósítania, akkor elkezdi ismételni,  ismételni és ismételni. 
 
Visszatérve a cikk elején feltett kérdésre: Létezik-e olyan módszer, amivel bármi elsajátítható? A válasz -egyértelműen -, IGEN. Persze ezzel a módszerrel hatásosan de nem túl gyorsan lehet eredményt elérni, ugyanakkor a természetes tanulás módszerét bárki képes feleleveníteni magában.
 
A 12 Tanösvény című könyvemben megmutatom azt a hatékony módszert, amivel bárki - aki képes megérteni a leírtakat - el tudja sajátítani (és nem csak feleleveníteni) azt, hogy hogyan lehet ezt ma, tudatosan, hatékonyan és játszva használni a természetes tanulás metódusát az élet minden területén. Mi több; megmutatom azokat a módszereket is amivel fel tudod mérni azt, hogy  melyik intelligencia típusoddal tudsz a leghatékonyabban tanulni vagy, hogy melyek azok a kérdések  amelyek segítségével tökéletessé tudod tenni a hatékony megfigyelő- és megértőképességed.
 
Ez a fajta teljes tudatosság és a módszerek hatékony ismerete és felhasználása tud segíteni neked abban, hogy könnyedén képes legyél újra alkalmazni a természetes tanulás hatékony képességét.

forrás: Harmonet
hírek, aktualitások

Döntések és választások: A kognitív disszonancia

2025. december 09.

Az embernek alapvető igénye, hogy magát egységes egésznek lássa és láttassa, hogy döntéseit, választásait eme egység logikus kimeneteleiként mutassa be önmagnak és a környezetének egyaránt. Azaz akkor érezzük magunkat jól, ha nézeteink és cselekedeteink összhangban vannak. Ezt azonban sokszor nehéz elérni, mindennapjaink gyakori élménye a disszonancia, annak a bizonyos kívánt összhangnak a hiánya.

A kognitív disszonancia elméletét Leon Festinger amerikai pszichológus alkotta meg még 1957-ben, alapja pedig az a gondolat, hogy ha valamilyen új tapasztalat vagy közvetett információ ellentmond addigi elképzeléseinknek vagy ismereteinknek, akkor egy belső feszültséget, disszonanciát élünk át. Mivel ez egy stresszes, szorongáskeltő állapot, természetes módon igyekszünk ezt a disszonanciát csökkenteni, redukálni.

A nézetek és tettek összhangjának hiánya származhat egzisztenciális érdekből, konfliktuskerülésből vagy utólagos önigazolásból, és ezek persze kombinálódhatnak is, például mikor nem mondunk ellent a főnökünknek, akkor sem ha nagyon nem értünk vele egyet. Itt jelen van az anyagi érdek, hisz szeretnénk prémiumot, a szimpla konfliktuskerülés és ezekkel persze már igazoltuk is a magunk számára, miért helyeseltünk egy nyilvánvaló ostobaságot.

A kognitív disszonancia jelentkezhet úgy, hogy eleve feszültséget érzünk érzelmeink, értékeink, elveink valamint aktuális tetteink között, de lehetséges az is, hogy a cselekvés pillanatában fennáll az összhang és döntéseinket utólagosan, tapasztalataink, újabb ismereteink nyomán kérdőjelezzük meg.

Jön a nátha

2025. december 09.

Egy év alatt minden felnőtt átlagosan háromszor-négyszer és minden gyermek hat vagy akár 12 alkalommal esik át náthán.

A nátha kockázata télen magasabb, mint nyáron, mert a levegő alacsony páratartalma miatt az orrnyálkahártya szárazabb, így könnyebb a bejutás a kórokozók számára. Ehhez hozzájárul még az, hogy a téli időszakban mindenki több időt tölt zárt térben, így szükségszerűen közelebb egymáshoz, és ezzel nagyobb a fertőzés veszélye. Ha a náthát okozó vírus az orrnyálkahártyán megtelepedett, ott szaporodni is kezd. A helyi kezelés legtöbbször orrspray-vel történik. A terápiás cél a szabad légzés fenntartása, valamint a váladékfelhalmozódás elkerülése.

Az orrspray helyes használata


Az adagolóspray-t első használat előtt hozza néhány alkalommal működésbe az orron kívül.
Az orrcseppes flakon cseppentőfeltétjét, illetve a gumiharangját összenyomva tartva húzza ki azt az orrnyílásból. Különben az orrváladék a pipettába vagy az adagolófejbe szívódik.
Alkalmazást követően a nyakat hajlítsa, a fejet forgassa, hogy megakadályozza az oldat garatba jutását.
Egyes permetezőrendszerek csak megfelelő testtartás esetén működnek, olvassa el a gyártói betegtájékoztatót.
A cseppentőfeltétet vagy az adagolófejet használat után tiszta kendővel törölje le.
Ügyeljen a lejárati időre.
Minden családtag külön üveget használjon.

A diabétesz

2025. december 08.

A munkahely is lehet gyógyító közeg

Magyarországon a cukorbetegség komoly népegészségügyi kihívás: statisztikák szerint 2025-ben a lakosság már mintegy tizede él diabétesszel hazánkban, és a fel nem ismert esetek aránya is magas. A november 14-i Diabétesz Világnap idei témája a „Cukorbetegség és a munkahely”, amely arra hívja fel a figyelmet, hogy a munka világa alapvetően befolyásolja a diabétesszel élők mindennapjait és jóllétét. Ebből az alkalomból a Budai Egészségközpont diabetológus szakorvosa gyakorlati tanácsokkal segít a munkavállalóknak és a munkáltatóknak egyaránt.

A munkahelyi jóllét tétje

A KSH adatai alapján már több mint 1,1 millió cukorbeteg van Magyarországon, akiknek a túlnyomó többsége 2-es típusú diabéteszes. Az azonosítatlan esetek aránya is magas, körülbelül 17 százalék – vagyis több százezren lehetnek, akik még nem tudnak a betegségükről. Riasztó, hogy a 18 év alattiak körében is folyamatosan nő az esetek száma.

A 2025-ös Diabétesz Világnap fókuszában a munkahelyi jóllét áll, hiszen a világon több millió munkaképes korú cukorbeteg él, akik nemritkán előítéletekkel, diszkriminációval, vagy akár kirekesztéssel is szembesülnek a munkahelyeken. A Nemzetközi Diabétesz Szövetség adatai szerint négyből három érintett tapasztalt már szorongást, depressziót vagy más mentális problémát a cukorbetegsége miatt. A kampány célja tehát, hogy rávilágítson: a cukorbetegséggel élők számára szó szerint létfontosságú a támogató, elfogadó munkahelyi környezet kialakítása, testi és lelki egészségük, és ezáltal életminőségük javítása.